Kemençeye talep çok, kurs yok
-Doğu Karadenizin vazgeçilmez enstrümanlarından
kemençe, Milli Eğitim Bakanlığı müfredatında yer
almadığı için kurs açılamayınca yeni nesillere
öğretilemiyor
-Rize Halk Eğitim Merkezi Müdürü Gülal:
RİZE (A.A) - Fikret Delal - Doğu Karadenizin vazgeçilmez
enstrümanlarından kemençe, Milli Eğitim Bakanlığı müfredatında yer almadığı için
kurs açılamayınca yeni nesillere öğretilemiyor.
Rize Halk Eğitim Merkezi Müdürü Osman Bahri Gülal, AA muhabirine yaptığı
açıklamada, kemençe kursunu Milli Eğitim Bakanlığı müfredatında bulunmadığından
dolayı açamadıklarını belirterek, Kemençeye ilgi çok fazla. Her geçen gün
müracaat sayısı artıyor. Ancak kemençe kursuna talep olmasına rağmen bakanlıkça
kemençenin programı ve modülü yayımlanmadığı için bu kursu açamıyoruz. Program ve
modül yayınlandığı zaman yöresel çalgımız olan kemençeyi gençlerimize tanıtmak
için var gücümüzle çalışacağız dedi.
Bu güne kadar kemençe kursu açılmadığını ifade eden Gülal, Gelen talepleri
geri çeviriyoruz. Kurslara katılmak isteyenleri bağlama, keman,gitar gibi
kurslara yönlendiriyoruz. Amacımız gençlerin boş zamanlarını sanata müziğe
ayırmasını sağlamak. Ancak yöremiz için çok büyük önemi olan kemençenin de
müziğin eğitim sektöründe yerini alması en büyük arzumuz diye konuştu.
Keman öğrencisi İsmet Uzunoğlu, kemençenin yöresel bir çalgı olması
nedeniyle eğitim alanında da tercih edilmediğini vurgulayarak, Kemençe yöresel
bir alet olduğu için müfredatta yok. Keman olduğu için eğitimini almaya karar
verdim. Keman çalmayı seviyorum. Ancak kemençe ders programında olsaydı
tercihlerim arasında olabilirdi dedi.
Aleyna Yanık ise sadece müziği dinleme isteğinin keman tercihinde etkili
olduğunu vurgulayarak, Kemençe enstrümanını hem çalıyorlar hem de söylüyorlar.
Kemanda ise sadece çalmak yeterli oluyor, duygu ve düşünceleri sadece müzik
aktarıyor. Ayrıca kemençe biraz daha erkek çalgısı gibi duruyor şeklinde
konuştu.
-Kemençeyi insanlara öğretmek gerekiyor-
Yörenin en önemli kemençe sanatçılarından Selçuk Balcı, Karadenizden uzak
kalınca kemençeye ilgi duymaya başladığını dile getirerek, Ankarada kaldığım
yıllarda memleket hasretini kemençeyle gidermeye çalıştım. Kendime bir kemençe
aldım ve o günden sonra elimden kemençeyi düşürmüyorum. Her şeyi kendim denedim.
Belli bir süre kemençe çalan ağabeylerim ile çalıştım. Daha sonra farklı müzik
kültürleri ile kemençeyi yoğurarak değişik müzikler ortaya çıkardımdedi.
Karadeniz Bölgesinde herkesin kemençeye ilgi gösterdiğini ifade eden Balcı,
Ancak Halk Eğitim Merkezleri ve özel kurslar da gitar, keman ve bağlama kursu
verilirken kemençe kursu verilmiyor. Meraklı olan arkadaşlara elimden geldiğince
öğretmeye çalışıyorum. Kemençeyi insanlara öğretmek gerekiyor. Ancak bunun bir
okulu ve eğitim altyapısı şart. Kemençe sadece Al eline çal değildir.
Karadenize ait olan kemençeyi herkese sevdirmemiz eğitim müfredatlarına sokmamız
gerekiyor. Karadenizli bir öğrenci rahatlıkla Güzel Sanatlar Lisesi ve
fakültelerin müzik bölümlerine kemençe ile katılabilmeli. Artık tüm Türkiye ve
dünya kemençeyi öğrenip çalıp dinlesin istiyorum. Kemençe herhangi bir ırka veya
sadece Karadenize ait değildiye konuştu.
-Süs eşyası olarak satılıyor-
Kemençe ustası Bülent Katmer ise kemençelerin daha çok hediyelik olarak
satıldığını ifade ederek, Daha çok turizm amaçlı tatil için bölgeye gelen
insanlar kemençeyi hediyelik olarak alıyor. Profesyonel kemençe satılmıyor. Bunda
bölgede kemençe kursu olmamasının etkisi oldukça fazla. Biz de bu nedenle son
zamanlarda daha çok ucuz, hediyelik kemençeler yapmaya başladık. Süs eşyası
olarak da küçük ebatlı kemençeler yaparak satıyoruz. Kemençenin süs eşyası olarak
satılması içimizi acıtsa da yapacak bir şey yok. Kursların açılarak kültürümüzün
yeni yetişen gençlere öğretilmesi en büyük temennimiz dedi.
Katmer, dut, erik, ardıç ve armut ağacından yapılan kemençelerin daha çok
rağbet gördüğünü, sesinin daha çok beğenildiğini ve uzun ömürlü olduğunu
sözlerine ekledi.
Yayıncı: Murat Kaban