Yönetmen Mesut Uçakan, ''Bir filmi kuş olarak düşünürseniz, bir kanadı içerik, bir kanadı dil, üsluptur. Bu kanatların birindeki zafiyet, uçuşu engeller'' dedi.
Uçakan, Türkiye Yazarlar Birliği İstanbul Şubesinde düzenlenen ''Sinemada İçerik ve Üslup'' etkinliğinde, deneyimlerini aktardı.
Yazarlığın, sinemayla direkt bağlantısı bulunduğunu belirten Uçakan, ''Senaryo, filmi önceden tasarlar. Senaryo tam bir kurgudur. Kurguyu bilmeyenin de senaryo yazması zordur. Reji mantığına sahip olmayan bir senarist fazla başarılı olamaz'' dedi.
Uçakan, önüne gelen senaryonun iyi olmamasının, o yönetmene zaman ve para kaybettirdiğini ifade ederek, ''Bir filmi kuş olarak düşünürseniz, bir kanadı içerik, bir kanadı dil, üsluptur. Bu kanatların birindeki zafiyet, uçuşu engeller'' diye konuştu.
Sanat alanında en çok konuşulan konunun mesaj olduğunu vurgulayan Uçakan, insanların hayatı anlayış biçiminin mesaj üzerine olduğunu ve her filmde de bir mesaj bulunduğunu söyledi.
Uçakan, insanların sanatta mesajın olmadığı yönündeki söylemlere aldandığına işaret ederek, şunları kaydetti:
''Süreç içinde bizim tırnaklarımız ve köşelerimiz yontulduysa da hala arka planda atamadığımız tavrımız duruyor. Bunca yontulmuşluklarımıza rağmen sinemada bize militan yönetmen gözüyle bakılıyor, nasıl bir film çektiğimize değil. Türk sinema tarihinde inançlarımızı açık açık söyledik. Toplumsal anlamda sinemada baş kaldırı çok önemli. Artık hizmet, ideoloji diye bir şey kalmadı. 'Sanatta reçete olmaz. Bana İslam, komünizm anlatma' diyorlar. Aslında İslam dışında her şeyi rahat verebiliyorsunuz.''
Uçakan, televizyon dizilerinin içinin boşaldığını ifade ederek, insanların artık mesaj içeren bir şeyler verildiğinde buna ilgi göstermediklerini kaydetti.
''Sanatçı, üslubu derecesinde kişiliğini kazanır'' sözünü hatırlatan Uçakan, yeni neslin hayata bakış açısı ve ilkelerinin bulunmadığını öne sürdü.
Şahan Gökbakar'ın baş rolünü oynadığı ''Recep İvedik'' filminin hasılat rekoru kırmasını eleştiren Uçakan, bu durumun, Türkiye'de halkın sinemaya bakış açısını gösterdiğini söyledi.
Uçakan, içerik ve dil konusunu da şöyle anlattı:
''Altından bir tas düşünün, siz o insanlara içinde lağım suyu sunuyorsunuz, ne kıymeti var? Ya da tersini düşünün. Sizde kurtarıcı bir iksir var, ama bunu paslı tasta veriyorsunuz, ne kıymeti var? Sacın üç ayağı vardır, bir ayağı olmazsa düşer. Sinema sacının da birinci ayağı içerik, ikinci ayağı dil, üçüncüsü hedef kitledir. Hedef kitleniz seçkinse onun kodları farklıdır ve ince işçilik ister. Ama hedef kitleniz genel seyirci ise, avam ise onun da kodları farklıdır.''
(EFD-TUR-ABK)05.06.2011 09:06:10